Voor anker bij Frankrijk

Bonjour!

Het is een bewolkte dag hier op de Noordzee, waar wij nu voor anker liggen in de buurt van Calais. Het schip beweegt ook lekker heen en weer in de golven, als ik door de gangen loop is het net alsof ik bezopen ben. Dat ben ik echter niet, pas over een week mag er een doos bier besteld worden :(
Op zondag hebben we trouwens altijd vrij, tenzij we dan net in een haven liggen, ik kon vandaag dus heerlijk uitslapen. Nu na een paar dagen op dit schip vond ik dat er ook wel weer een update kon komen, dus bij deze ;)

Woensdagochtend na het ontbijt (vanaf 07:00) kregen wij nieuwe stagiairs een verplichte rondleiding door het schip. De eerste stuurman liet ons bijvoorbeeld zien waar het washok is, de sportruimte en de recreatiekamer. Maar ook waar bijvoorbeeld de reddingsboot te vinden is, en hoe we die kunnen starten. Dus geen zorgen, als we ooit zinken weet ik hem te vinden!
Hierna mochten we kiezen of we onze stage wouden beginnen op de brug of beneden in de machinekamer. Het maakte mij niet zo heel veel uit (Je moet ze toch allebei doen) dus heb ik aangeboden om als eerste de vetput te trotseren. Zodoende ging ik na de koffiepauze (10:00 -10:20) de trap af naar beneden, op pad naar de controlekamer. Toen ik binnen stapte kreeg ik het idee dat ik per ongeluk bij de Russische maffia beland was, ze hebben namelijk allemaal van die kortgeschoren koppies en soms zo'n gouden ketting onder hun overal. Het bleek toch wel het juiste adres te zijn.

De hoofd-vetpriester maakte duidelijk dat hij geen domme vragen van mij naar zijn hoofd geslingerd wou hebben, die last is voor de 4de machinist te dragen. Deze jongeman genaamd Sergei achtervolg ik nu elke ochtend om hem te 'assisteren' bij zijn dagelijkse klusjes. Zo hebben we eens wat filters schoongemaakt, een hele gore tank vol met zwarte olietroep leeggeschept en gepoetst, en meer van dat soort klusjes gedaan. Dit doe ik dan tot de lunchpauze (12:00 - 13:00), hierna krijg ik vaak een iets educatiever programma in de vorm van een leuke speurtocht. Dit houdt in dat ik een leidingschema voor mijn neus krijg, en alle verschillende onderdelen lekker mag gaan opzoeken. Dit kan soms echt verschrikkelijk lastig zijn, kleppen die op papier naast elkaar liggen staan soms in de realiteit meerdere verdiepingen uit elkaar. Om 15:00 ben ik klaar met mijn dag, met de bedoeling dat ik dan aan school kan werken. Tot nu toe is deze tijd echter meer besteed aan entertainment. Wat dat betreft komt dit scheepsleven wel redelijk overeen met het leven op school!

Al met al bevalt het mij prima hier. Ik leer echt een hoop van die Russen, al is het soms knap lastig om ze te verstaan met hun accent en al die herrie op de achtergrond. Erg gezellig zijn ze (nog) niet, maar dat is oké, ik ben hier tenslotte niet voor de lol. Met mijn medestagiairs kan ik het in ieder geval  goed vinden, zo hebben we deze zondag erg gelachen bij het spelen van een kaartspelletje. De Filipijnse bemanning is ook vriendelijk, al heb ik helaas nog geen karaoke met ze gezongen. Ik hoop dat het contact met de Russen iets soepeler gaat worden, zodat het ook makkelijk wordt om ze dingen te vragen voor mijn opdrachten en verslagen. Als ik daar nu naar kijk weet ik echt bij god niet waar ik moet beginnen...
Maar ja geen nood, we zitten nog geen week aan boord.

Dus ehh dat. Nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte van wat hier allemaal gebeurt :)

Dikke knuffel van Yuri (Jurjen is zo lastig uit te spreken voor al die lui, dus mogen ze mij zo noemen. Stukken beter dan George niet?)

ps: Onder aan deze pagina kun je jouw emailadres invullen, op die manier weet je meteen op de hoogte gebracht wanneer ik weer iets geschreven heb ;)

1. Schwester:
    30 augustus 2020
    Ik zou een boek maken van deze reisverslagen en verkopen aan de eerste en tweede jaars op je school. Verdien je nog meer hahaha
  2. Vador:
    30 augustus 2020
    Goed verhaal Yuri! Als ik dit maar niet verwar met Jori van je schwester.
  3. Deine mutti:
    30 augustus 2020
    Heerlijk verhaal Jur, je schrijft lekker beeldend, ik zie het allemaal zo voor me! Zie nog wel een toekomst als schrijvende stuurman voor je in het verschiet ;-). Fijn dat het goed gaat, ik volg je nauwlettend via Marine Traffic, dus weet steeds waar je uithangt, beter dan toen je in Australie en Azie zat ;-). Dikke knuffel en ik kijk alweer uit naar je volgende story! X
  4. Edgar Mydemov:
    31 augustus 2020
    Yuri blyat, great story Blyat, now back to Work
  5. Frans Poepjes:
    31 augustus 2020
    Super leuk om jou verhalen te lezen Jurjen. Succes verder met deze stage. Groetjes van Frans en Boukje
  6. Jurien:
    1 september 2020
    Hey neef,
    Leuk om zo bij te blijven, succes met de Russen, bij mij in de winkel kijken ze ook altijd nors ( krijg veel klanten via Icon yachts, ook Filipinos en idd kijk n/zijn die een stuk vriendelijker.